RSV Logo

 

Vedtægter for den frivillige forening

VeteranHaven

 

Kapitel 1.

 

Navn og hjemsted

 § 1.

Navn

 

Foreningens navn er VeteranHaven.

 

§ 2.

Hjemsted

 

Foreningen er hjemmehørende i Slagelse Kommune på adressen Brovej 13 B, Slots Bjergby, 4200 Slagelse.

 

Kapitel 2.

Foreningens formål

 § 3.

Formål

 

VeteranHaven er en frivillig forening, med et almennyttigt formål, som fungerer på et socialøkonomisk grundlag. Formålet er at give alle brugere og gæster mulighed for at genetablerer deres hverdag på et nyt sæt af vilkår. Arbejdet og fællesskabet i VeteranHaven giver gæster og brugere en vej tilbage til et helt liv med fokus på både det sociale liv, sundhed og beskæftigelse.

VeteranHaven skal ses som et supplement til det etablerede behandlingssystem og bygger på frivillighed.

 

Formålet indfries gennem etablering af en natur have. Haven opbygges og drives af deltagere, ansatte, medlemmer og frivillige. I VeteranHaven er det den enkeltes proces som er i centrum – haven er midlet og en del af metoden.

 

VeteranHaven er startet af veteraner og den primære målgruppe er veteraner og deres pårørende.

 

Kapitel 3.

Medlemskab

 

§ 4.

Medlemskategori

 

Deltagelse og medlemskab af foreningen er frivilligt. Der findes kun personlige medlemmer, og virksomheder med medlemskab (Virksomhederne har til generalforsamlingen 1 stemme).

 

 § 5.

Kontingent

 

Det årlige (kalender år) medlemskontingentets størrelse besluttes hvert år på generalforsamlingen, for det kommende år.

 

 § 6.

Optagelse og ekskludering

 

Foreningen er åben for alle der opfylder medlemsbetingelserne og kan tilslutte sig foreningens formål.

 

Ansøgningen skal som minimum indeholde fuldt navn, adresse og telefonnummer. Hvis et medlem ønsker at være anonymt, skal dette respekteres, men bestyrelsen skal have kendskab til medlemmets identitet. Medlemskab gives, hvis ovenstående betingelser er opfyldt og årskontingentet er betalt.

 

Udmeldelse af foreningen kan ske ved henvendelse til bestyrelsen, og træder i kraft ved udgangen af kalenderåret, eller ved at undlade at forny sit medlemskontingent.

 

Bestyrelsen træffer beslutning om ekskludering/udelukkelse fra foreningen:

 

  • Når et medlem har undladt at betale forfaldent kontingent senest 2 måneder efter betalingsfristen (generalforsamlingen).
  • Når et medlem bevidst modarbejder foreningen interesser og formål.

 

Bestyrelsen oplyser om medlemstallet på generalforsamlingen.

 

Kapitel 4.

Struktur

  § 7.

Organisationsstruktur

 

Foreningen bestemmer selv over egne anliggender, og er ikke kontrolleret af andre organisationer, og er organisatorisk uafhængig af den offentlige sektor.

 

Foreningen har følgende organisationsstruktur:

 

  • Generalforsamlingen (se § 8)
  • Bestyrelsen (se § 12)
  • Forretningsudvalg (se § 17)
  • Øvrige udvalg og arbejdsgrupper (se § 18)

  

 § 8.

Generalforsamlingen

 

Den ordinære generalforsamling er foreningens øverste myndighed og afholdes hvert år i marts måned med mindst 1 måneds varsel via hjemmesiden og sociale medier. Dagsordenen til den ordinære generalforsamling skal som minimum indeholde følgende punkter:

 

1) Valg af dirigent.

2) Formandens årsberetning - til godkendelse.

3) Præsentation af foreningens årsregnskab - til godkendelse.

4) Præsentation af foreningens budget for kommende år - til godkendelse, herunder fastsættelse af kontingent.

5) Valg til bestyrelsen.

6) Valg af suppleanter til bestyrelsen.

7) Valg af revisor.

8) Behandling af indkomne forslag.

9) Eventuelt.

Dagsordenen skal angive, hvilke bestyrelsesmedlemmer der er på valg.

 

Forslag til behandling på generalforsamlingen skal indgives skriftligt til formanden for bestyrelsen inden den 31. januar, idet de indsendte forslag kan være genstand for ændringer på generalforsamlingen.

 § 9.

Afstemning

 

Alle personlige medlemmer og virksomheder, der har betalt kontingent, er stemmeberettigede og kan vælges til bestyrelsen. Generalforsamlingen er beslutningsdygtig uanset antallet af fremmødte stemmeberettigede medlemmer.

 

Generalforsamlingens beslutninger træffes ved afstemninger ved simpelt flertal blandt de fremmødte stemmeberettigede medlemmer. Afstemningen sker ved håndsoprækning, medmindre mindst et medlem begærer skriftlig afstemning.

 

For at styrke den demokratiske proces, kan der ikke stemmes ved fuldmagt.

 

§ 10.

Ekstraordinær generalforsamling

 

En ekstraordinær generalforsamling kan indkaldes af formanden for bestyrelsen, et flertal i bestyrelsen eller mindst 1/3 af alle stemmeberettigede medlemmer. Ønske om en ekstraordinær generalforsamling skal ske skriftligt til formanden for bestyrelsen med angivelse af punkter, der skal drøftes.

 

Formanden for bestyrelsen skal inden 6 uger foranledige afholdelse af en ekstraordinær generalforsamling. Meddelelse om den ekstraordinære generalforsamling offentliggøres med mindst 1 måneds varsel på foreningens hjemmeside og øvrige sociale medier. Indkaldelsen skal indeholde angivelse af dato, tidspunkt, sted og dagsorden for den ekstraordinær generalforsamling. Afstemning følger reglerne i § 9.

  

§ 11.

Vedtægtsændringer

 

Vedtægtsændringer kan kun ske på ordinære eller ekstraordinære generalforsamlinger. Ændringerne træder i kraft umiddelbart efter vedtagelsen.

 

Forslag til vedtægtsændringer skal indgives skriftligt til formanden for bestyrelsen inden den 31. januar for ordinære generalforsamlinger og senest 2 uger før en ekstraordinær generalforsamling.

 

Ændringer i vedtægterne kræver, at mindst 2/3 af de tilstedeværende ordinære medlemmer skal stemme for forslaget.

 

§ 12.

Bestyrelsen

 

Bestyrelsen vælges på generalforsamlingen og er ansvarlig for ledelsen af foreningen i overensstemmelse med foreningens formål og vedtægter samt generalforsamlingens beslutninger.

 

Bestyrelsen administrerer foreningens midler og har overfor generalforsamlingen det overordnede ansvar for foreningens daglige drift.

 

At indgå i bestyrelsen betyder at alt bestyrelsesarbejde er frivilligt og ulønnet.

 

Bestyrelsen kan meddele prokura (fuldmagt), som legitimerer prokuristen til at handle for foreningen i alle forhold, der hører til den normale drift, og til i øvrigt at forpligte foreningen med visse begrænsninger:

 

  • Prokuristen må ikke uden udtrykkelig bemyndigelse afhænde eller pantsætte foreningens faste ejendomme.
  • En prokurist kan ikke overføre prokuraen til en anden.
  • Prokura kan til enhver tid tilbagekaldes.

 

Bestyrelsen består af 7 medlemmer samt 2 suppleanter. Bestyrelsesmedlemmer og suppleanter vælges på den ordinære generalforsamling.

 

Bestyrelsen vælges for 2 år ad gangen. Suppleanter dog for 1 år ad gangen. I ulige år vælges 4 bestyrelsesmedlemmer, i lige år vælges 3 bestyrelsesmedlemmer. Genvalg kan finde sted. Der kræves medlemskab af foreningen for at sidde i bestyrelsen.

 

§ 13.

Bestyrelsens konstituering

 

Bestyrelsen konstituerer sig selv med formand, næstformand, kasserer og bestyrelsesmedlemmer, på et konstituerende bestyrelsesmøde, som holdes i forlængelse af generalforsamling.

 

 § 14.

Indsættelse af suppleant

Bestyrelsens suppleanter opfordres til at indgå aktivt i bestyrelsesarbejdet og deltage i møderne, idet de vil kunne påvirke ved deres tilstedeværelse og argumentets kraft, omend de ikke har mødepligt og stemmeret.  

En af generalforsamlingen valgt suppleant kan indtræde som fuldgyldigt medlem i stedet for et valgt medlem hvis:

 

  • Det valgte medlem melder sig ud af foreningen.
  • Det valgte medlem tilkendegiver at det ønsker at forlade bestyrelsen.
  • At formanden kan godtgøre at medlemmet er i varigt forfald.

 

I praksis sker udskiftningen ved et bestyrelsesmøde, under punktet formandens orientering, og er gyldigt fra beslutningen er truffet.

 

 § 15.

Bestyrelsens forretningsorden

 

Bestyrelsen fastsætter selv sin forretningsorden.

 

§ 16.

Tegningsret

 

Foreningen tegnes af to personer, formanden samt Havechefen, subsidiært  af næstformanden eller kasserer.

 

§ 17.

Forretningsudvalg

 

Formand, Havechefen, næstformanden og kasserer, udgør et forretningsudvalg, som løbende holder møder. Formanden indkalder til møderne, eller på opfordring.

 

Forretningsudvalget opgaver er:

  • at udarbejde oplæg til bestyrelsesmøderne,
  • at lægge budget, likviditetsbudget og lave budgetopfølgning,
  • at tegne VeteranHaven udadtil.

 

§ 18.

Udvalg og arbejdsgrupper

 

Bestyrelsen kan nedsætte udvalg og arbejdsgrupper efter behov.

 

Sådanne udvalg eller arbejdsgrupper kan være med eller uden bestyrelsesmedlemmer, og kan omfatte såvel foreningsmedlemmer som eksterne personer udpeget af bestyrelsen.

 

Et udvalg eller en arbejdsgruppe ledes sædvanligvis af et medlem af foreningen, og refererer direkte til et bestyrelsesmedlem udpeget som ansvarlig kontaktperson.

 

Bestyrelsen kan afgive kompetence til at et udvalg eller arbejdsgruppe kan agere selvstændigt indenfor en nærmere defineret ramme.

 

Et udvalg eller en arbejdsgruppe udpeges for et ansvarsområde eller for løsning af en specifik opgave, og opløses automatisk når opgaven er fuldført.

 

Bestyrelsen kan oprette udvalg eller arbejdsgrupper til at udarbejde forslag til bestyrelsen eller generalforsamlingen.

 

§ 19.

Sekretariatet

 

Bestyrelsen har delegeret beslutning om ansættelse af medarbejder, og den daglige ledelse til og af foreningen, til Havechefen.

 

Sekretariatets rolle er at gennemføre de beslutninger, som generalforsamlingen og bestyrelsen vedtager.

 

§ 20.

Støtteafdeling

 

Foreningen har en venneforening, der hedder VeteranHavens venner. Venneforeningen har ingen bestyrelse, men tegnes af en tovholder.

 

Kapitel 5.

Finansielt

 

§ 21.

Regnskab

 

Regnskabsåret går fra den 1. januar til 31. december.

 

Bestyrelsen forbereder årets løbende budget og budgettet for næste år til at blive præsenteret på generalforsamlingen, men kan revidere budgettet, hvis nødvendigt, inden næste regnskabsår.

 

Kasserer udarbejder årligt et drifts- og statusregnskab på baggrund af den daglige bogføring.

 

Inden fremlæggelse af foreningens årlige regnskab på generalforsamlingen skal regnskabet revideres af en revisor.

 

Revisor har til enhver tid adgang til alle relevante oplysninger, herunder medlemskartotek, daglig bogføring og beholdninger.

 

Revision finder sted en gang årligt efter regnskabsårets afslutning. Uanmeldt kasseeftersyn kan finde sted, når revisoren ønsker det.

 

Regnskab og status skal forsynes med revisionspåtegning af foreningens revisor.

 

Årsrapport udarbejdet af bestyrelsen og revideret af revisor forelægges til godkendelse på den ordinære generalforsamling.

 

Jf. lov om registrerede socialøkonomiske virksomheder, lov nr. 711 af 25.06.2014, sker afrapporteringen som beskrevet i §8 i denne lov.

 

§ 22.

Hæftelse

 

Foreningen hæfter kun for sine forpligtelser med den af foreningen til enhver tid tilhørende formue.

 

Der påhviler ikke foreningens medlemmer eller bestyrelsen nogen personlig hæftelse over for foreningens kreditorer, ved lovlige trufne beslutninger.

 

Bestyrelsen har tegnet en bestyrelsesansvarsforsikring.

 

§ 23.

Dispositionsret

 

Formand, Havechef og kasserer kan hver for sig afholde udgifter indtil 10.000 kr., og i fællesskab udgifter indtil 50.000 kr. – køb over 50.000 kr. skal godkendes af FU.

Foreningen forpligtes ved underskrift af to bestyrelsesmedlemmer, hvoraf den ene skal være formanden eller næstformanden.

 

§ 24.

Refusion

 

Bestyrelsesmedlemmerne arbejder på frivillig basis. Refusion af udgifter sker efter bestyrelsens beslutning.

 

Kapitel 6.

Socialøkonomi

 

§ 25.

Registrering jf. Lov om registrerede socialøkonomiske virksomheder jf. Lov nr.711 af 25.6.2014.

 

VeteranHaven er en forening som opnår sine indtægter gennem salg, fundraising og samarbejdsaftaler jf. Lov nr.711 af 25.6.2014 § 5 stk. 2.

VeteranHaven er uafhængig af det offentlige og har ikke udpegede bestyrelsesmedlemmer fra det offentlige jf. Lov nr.711 af 25.6.2014 § 5 stk.3.

VeteranHaven er ansvarlig og inddragende i sit virke – hver interessent gruppe inddrages i dialogen om hvordan jf. Lov nr.711 af 25.6.2014 § 5 stk. 4.

Forretningsmodellen er udviklet i overensstemmelse med formålet jf. Lov nr.711 af 25.6.2014 § 5 stk. 4.

VeteranHaven har en social håndtering af sit overskud ved anvendelse af sit resultat efter skat i overensstemmelse med Lov om registrerede virksomheder LOV nr.711 af 25.6.2014, § 5 stk.5. 

 

§ 26.

Opløsning, kapitalnedsættelse og af registrering

 

Foreningen kan kun opløses på 2 på hinanden følgende generalforsamlinger, en ordinær og en ekstraordinær generalforsamling. Opløsning af foreningen kan kun ske hvis mindst 2/3 af foreningens stemmeberettigede fremmødte medlemmer stemmer for forslaget på de to generalforsamlinger.

Opløsning/af registrering sker i overensstemmelse med Lov om registrerede virksomheder LOV nr.711 af 25.6.2016 jf. § 10.

 


 

Veteranhaven  |  Brovej 13b, Slots Bjergby   |   4200 Slagelse  |  Tlf. Nr.: (+45) 52 40 04 55  |  E-mail: administration@veteranhaven.dk |  CVR-nr.: 34746567  |